Het Jeroen Pit Huis is het eerste transitiehuis voor ernstig zieke kinderen en hun gezin en heeft als doelstelling de overgang van kind en ouders naar huis makkelijker, veiliger en bestendiger te maken. Het zelfstandig nieuwe zorgverblijf zal midden in het Health Park worden gebouwd, op het terrein van Amsterdam UMC, locatie AMC en zal bestaan uit 8 familieappartementen (kamer voor het zieke kind, een woonkamer met pantry en een slaapkamer voor ouders en broertjes of zusjes) met daarnaast een aantal centrale voorzieningen; een grote familiekeuken; woonruimte, sport-,chill, en revalidatie faciliteiten, een snoezelkamer en een eigen tuin.

Het zal een voorziening worden waar ouders in een veilige gezinsvriendelijke omgeving kunnen leren omgaan met de complexe, intensieve en vaak technische zorg voor hun kind. De ouders zullen hier zoveel mogelijk zelfredzaam worden met betrekking tot alles wat er zoal komt kijken bij de zorg thuis voor een kind met een chronisch, complexe aandoening. Er zal in Het Jeroen Pit Huis een breed palet van hoogwaardige zorg en begeleiding geboden worden aan alle gezinsleden. Dit betreft naast medische en verpleegkundige zorg ook psychosociale, maatschappelijke en praktische ondersteuning.

Het Jeroen Pit Huis zal, indien alles volgens plan verloopt, in het eerste kwartaal van 2021 de eerste paal slaan en begin 2022 zijn deuren openen.

Stichting Retourschip steunt Het Jeroen Pit Huis met een bijdrage aan de snoezelkamer.