Stichting de Houten Haarlemmer

‘En hierbij verklaren wij de Scholendagen voor geopend!’. Met deze woorden openen Lodewijk Napoleon en zijn vrouw Hortense de twee weken durende manifestatie in het 1500 jaar oude stadsbos van Haarlem. De eerste koning van ons land en zijn eega hebben ooit aan de rand van het bos gewoond, vandaar hun betrokkenheid. Ieder jaar organiseert Stichting De Houten Haarlemmer voor maar liefst 1000 groep 7 scholieren de Scholendagen waarin leerlingen op speelse wijze kennismaken met milieubeheer en behoud (en wat je daar zelf aan kunt doen), circulaire economie en een scheut geschiedenis over het rijksmonument de Haarlemmerhout. Voor heel veel leerlingen zijn de Scholendagen een eerste kennismaking met bos, flora en fauna en de dieren in de stadsboerderij. Aan de hand van een speurtocht worden de kinderen uitgedaagd om zelf ideeën aan te dragen hoe ze meer duurzamer kunnen leven; stadsbos de Haarlemmerhout als groen leslokaal zonder dak.