Kindvriendelijke ruimte in de noodopvang

UNICEF Nederland zet zich in voor alle vluchtelingenkinderen in Nederland. Dit doen we niet alleen via onze lobby maar ook door actief ondersteuning te bieden aan noodopvanglocaties.

Er zijn in ons land helaas al langere tijd onvoldoende structurele opvanglocaties, zoals AZC’s. Daardoor leven veel kinderen in noodopvanglocaties die niet zijn ingericht voor kinderen. Dit geldt natuurlijk zowel voor asielzoekerskinderen als Oekraïense kinderen. Voorzieningen voor kinderen ontbreken nog dikwijls en kinderen moeten in eenzelfde ruimte als het gezin leven, slapen én spelen.

Gelukkig willen veel locaties meer kwaliteit bieden nu alle opvang langer nodig is dan voorzien. UNICEF Nederland ondersteunt sinds februari 2022 noodopvanglocaties voor asielzoekers en Oekraïners om de opvang zo kindvriendelijk mogelijk te maken. Daarbij helpt UNICEF locaties om een kindvriendelijke ruimte te starten. Een kindvriendelijke ruimte is een ruimte waar kinderen in de leeftijd van 4 – 12 jaar onder begeleiding van getrainde vrijwilligers even uit de stress van hun situatie zijn en heerlijk kunnen spelen. Zelfs als een opvang maar een paar maanden open is, kun je met een kindvriendelijke ruimte al een groot verschil maken voor een kind.

UNICEF biedt tips over de inrichting van de ruimte en biedt een workshop aan de vrijwilligers om de kinderen goede begeleiding te kunnen bieden tijdens hun spel in deze kindvriendelijke ruimte. En onze inspanning heeft effect! Inmiddels zijn er 50 kindvriendelijke ruimtes opgestart en horen we terug van de ouders dat de kinderen genieten van de rust, structuur en veiligheid in de kindvriendelijke ruimte, waardoor ze echt tot spel komen.