De jacht op de T-cel bij MS

Multiple Sclerose (MS) is een slopende en ingrijpende ziekte gekenmerkt door ontstekingen in de hersenen en het ruggenmerg. MS presenteert zich meestal bij jonge mensen (20 – 40 jaar), maar ook kinderen kunnen MS krijgen. De ziekte uit zich in extreme vermoeidheid, moeite met lopen en praten, achteruitgang van het gezichtsvermogen en pijn. Er zijn weinig ziektes die meer onzekerheid met zich meebrengen dan MS. Het merendeel van de MS patiënten zal uiteindelijk steeds meer functies gaan verliezen. MS is daarmee de meest invaliderende ziekte onder jonge mensen.

In Nederland hebben ongeveer 17.000 mensen MS en hier komen jaarlijks zo’n 800 mensen bij. De enige medicijnen die op dit moment beschikbaar zijn remmen de aanvalsgewijze achteruitgang en hebben minimaal effect op de geleidelijke progressie. Een medicijn dat MS kan genezen of de uiteindelijke progressie echt kan remmen is er op dit moment niet.

We weten uit onderzoek dát T-cellen een rol hebben, we weten echter niet wélke rol ze hebben in het ontstaan van MS. Met dit onderzoek gaan we op zoek naar de wortel van MS: welke cel veroorzaakt de ziekte. Als we dit weten, kunnen we verder het ‘ waarom’ uit gaan zoeken. Het vinden van een uniek groepje T-cellen in de hersenen van donoren met MS, kan een enorme stap in deze richting zijn. En dankzij de steun van donateurs als stichting Retourschip kunnen wij deze reis gaan maken.