Fietsmaatjes Voorschoten voor iedereen die van fietsen houdt

Fietsmaatjes Voorschoten (FMV) is een stichting voor mensen woonachtig in de gemeente Voorschoten die er graag op uit gaan met de fiets maar dit door een beperking of leeftijd niet meer kunnen of durven. Ook richt FMV zich op ouderen die kampen met eenzaamheid. Door het gebruik van de duofiets kunnen de gasten samen met een fietsmaatje fietsen. Zo zijn zij in beweging, vaker buiten en is er sociaal contact.

Fietsmaatjes Voorschoten voor iedereen die van fietsen houdt

De oprichting van FMV vond plaats in januari 2019 en in de eerste kwartalen van 2019 is de organisatie vormgegeven. Zo zijn het beleidsplan en protocollen geschreven, is een website gemaakt en is een planningsmodule ingericht. In het voorjaar van 2019 werden de eerste twee duofietsen aangeschaft waarvan Stichting Retourschip de kosten van één duofiets op zich genomen.

In 2019 heeft FMV 36 gasten en 34 vrijwilligers mogen verwelkomen die gezamenlijk 209 ritten gefietst hebben. Er werd gefietst door Voorschoten en omgeving. De herkenbare lichtblauwe duofietsen werden vaak gesignaleerd langs de Vliet, in Park Cronensteyn, de Horsten, langs de kastelenroute in Wassenaar, in de duinen en in Meijendel. Ook werd door de fietsers graag gepauzeerd en een kopje koffie gedronken bij o.a. het theepaviljoen de Horsten, theehuis Jansland, bij de Vlietlanden en in de Voorstraat.

Na de aanschaf van de derde fiets afgelopen februari en al het enthousiasme bij gasten en vrijwilligers beloofde 2020 een mooi fietsjaar te worden. In maart  strooide Corona echter roet in het eten. Omdat er op de fiets nu eenmaal geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden, kon er niet meer gefietst worden door gasten en vrijwilligers die niet uit één huishouden komen.

In deze eenzame tijd was het juist voor ouderen zo belangrijk om buiten te zijn, contact met anderen te hebben en in beweging te blijven. Juist met het mooie weer beperkten de regels de wensen en stonden de duofietsen stil.

Fietsmaatjes Nederland en de producent van Raam hebben een elegante oplossing bedacht door een tussenscherm te ontwikkelen dat de duofiets Coronaproof maakt. Fietsmaatjes Voorschoten heeft twee schermen kunnen aanschaffen door een nieuwe donatie van Stichting Retourschip. Voor gasten die hulp nodig hebben bij het opstappen zijn handschoenen, mondkapjes en gezichtsschermen ter beschikking om elk risico op besmetting weg te nemen.

Er kan nu veilig gefietst worden en de blauwe fietsen met de blije gasten zullen het straatbeeld in Voorschoten weer opvrolijken.

Fietsmaatjes Voorschoten dankt Stichting retourschip hartelijk voor de donaties en kijkt uit naar nog meer fietsplezier!