HandicapNL – Programma Iedereen Muziek

Eén op de vijf mensen in Nederland maakt muziek. Dat geldt echter niet voor twee miljoen mensen met een handicap; zij staan aan de kant. Aangepast sporten, zoals bijvoorbeeld G-voetbal, is al redelijk ingeburgerd en grote sportbonden zoals de KNVB maken daar ook serieus werk van. In de muziekwereld hangt die vlag er heel anders bij, ook in de gemeente Utrecht. Er zijn weinig muziekbaanbieders zoals muziekscholen, muziekverenigingen en bijvoorbeeld kunstencentra waar mensen met een handicap actief of lid zijn.

Daarom heeft HandicapNL de volgende droom: Het is voor mensen met een handicap (verstandelijke, fysieke, meervoudige beperking) in Nederland vanzelfsprekend om muziek te maken waarbij ze zich gewenst en welkom voelen bij de muziekaanbieders in de buurt.

Vanuit deze droom en haar learnings van de projecten Music Unlimited en Philala hebben HandicapNL en zorgorganisatie Philadelphia in samenwerking met Reinaerde, LKCA, Cultuurconnectie en KNMO de handen ineengeslagen om het Nationaal Programma Iedereen Muziek op te zetten.

Het Nationaal Programma Iedereen Muziek is een driejarig programma om muziekparticipatie en -educatie voor iedereen met een handicap in zijn of haar buurt toegankelijk te maken. Met dit programma werken we toe naar een structurele duurzame oplossing in de Gemeente Utrecht waarin de lokale behoefte van mensen met een handicap en het lokale muziekaanbod aan elkaar verbonden zijn én ingebed zijn in lokale (bestaande) structuren. Of je nu zelfstandig kunt reizen naar een muziekschool of muziekaanbod krijgt op de woning of dagbesteding omdat je niet zelfstandig de deur uit kunt.  Zodat iedereen kan meedoen op zijn of haar eigen niveau en duizenden mensen met een handicap lid of actief worden bij een muziekaanbieder bij hen in de buurt.