Stichting Support Yayème voert al meer dan 30 jaar projecten uit in het Sénégalese dorp Yayème, het laatste jaar ook in de regio: gemeente Fimela en het dorp Thiadiaye.

Samen met de dorpsbewoners wordt overlegd waar behoefte aan is en wij proberen de wensen mogelijk te maken. De projecten zijn op allerlei gebied: onderwijs, gezondheid, landbouw, microkrediet, sanitatie.

Water for Health: De 22 scholen in de gemeente Fimela hebben te weinig goede toiletten en geen voorziening om de handen te wassen. Juist in deze tijd met veel coronabesmettingen is het wassen van de handen extra belangrijk! Bijkomend probleem: de meeste scholen zijn wel aangesloten op het waterleidingnetwerk, bestaande uit één kraan en een watermeter, maar er komt al meer dan een jaar zo goed als geen water uit de kraan. Dat betekent dat we eerst een eigen watervoorziening moeten maken. Dat doen we door onderin een waterput een gat te boren waarin een buis van circa 6 meter past. Deze buis wordt aangesloten op een elektrische pomp en vanuit de pomp wordt er een buis aangelegd tot de toiletten en een lavabo (handenwasgelegenheid – zie foto). De pomp wordt aangesloten op het bestaande elektriciteitsnetwerk en wanneer dat niet aanwezig is krijgt de school zonnepanelen met bijbehorende accu’s en transformator.  Veel scholen krijgen ook enkele nieuwe toiletten of bestaande toiletten worden gerenoveerd. Meer over dit project is te lezen op de website www.supportyayeme.nl bij het tabblad Water for Health.