Stichting Villa Pinedo is dé plek in Nederland waar kinderen met gescheiden ouders online hun ervaringen delen, elkaar adviseren en steunen. Zij maken volwassenen bewust van wat er in hun hoofd en hart omgaat. In onze visie zijn jongeren de adviseurs van elkaar en van volwassenen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen. Zij weten als geen ander wat er lastig, verdrietig, moeilijk of juist fijn en veilig is in een scheidingssituatie. Villa Pinedo versterkt de autonomie en kracht van kinderen en jongeren, door hen zélf aan het woord te laten. En daarmee volwassenen (ouders), zichzelf en andere leeftijd- en lotgenoten te adviseren en ondersteunen. Zij leren negatieve ervaringen omzetten in kracht.

In 10 jaar tijd zijn wij uitgegroeid tot de grootste jongeren vrijwilligersorganisatie in Nederland. In 2016 hadden wij 25 vrijwilligers, inmiddels is het aantal in 4 jaar gegroeid naar 360 vrijwilligers. Jaarlijks steunen zij duizenden kinderen die zich in een situatie bevinden waar zij steun zoeken bij (iets oudere) leeftijdsgenoten. Kinderen melden zichzelf (vanaf 10 jaar) aan voor steun, zonder dat ze toestemming nodig hebben van hun ouders. Dit is een in Nederland volstrekt unieke vorm van jongerenparticipatie.

Alle 360 vrijwilligers (Buddy’s) worden op hun beurt weer begeleid door Senior Buddy’s. De Senior Buddy’s dragen direct bij aan het faciliteren en bewaken van een hechte community voor alle Buddy’s binnen Villa Pinedo. Het Senior Buddy team weet wat er onder de Buddy’s speelt op persoonlijk vlak en hoe zij gesprekken met de kinderen die zij steunen ervaren. De Senior Buddy’s weten hier feilloos op in te springen. Met Villa Pinedo als basis leren zij samen om jongeren te motiveren.