The Daily Mile Kinderopvang

Het is van belang om kinderen al vanaf jonge leeftijd meer te laten sporten en bewegen . Uit onderzoek blijkt dat, vooral kwetsbare groepen, kinderen aanzienlijk minder sporten en bewegen dan zou moeten. Tevens blijkt dat de gevolgen van de coronamaatregelen een negatief effect hebben op de leefstijl van met name kwetsbare kinderen.

Daarom start JOGG (gezonde jeugd, gezonde toekomst) met een nieuw pilotproject. Met ‘The Daily Mile Kinderopvang’ willen we kinderen al vanaf jonge leeftijd op speelse wijze stimuleren om dagelijks meer te bewegen. The Daily Mile is een laagdrempelig beweeginitiatief van JOGG en zorgt ervoor dat kinderen structureel meer in beweging komen. Hierbij lopen of rennen de kinderen samen met elkaar minimaal drie keer per week vijftien minuutjes buiten. Inmiddels doen al ruim 500 basisscholen mee aan The Daily Mile.

Maar jong geleerd is oud gedaan. Hoe jonger we beginnen hoe beter. In 2021 start JOGG daarom een pilot onder 50 kinderdagverblijf locaties en buitenschoolse opvang locaties in de provincies Friesland en Limburg. Dankzij de financiering van Stichting Retourschip kan er tijdens de pilot onderzoek plaatsvinden en wordt er een gratis startpakket ontwikkeld, die de deelname aan The Daily Mile zo makkelijk en leuk mogelijk zal maken. Na deze pilot en onderzoeksfase wordt The Daily Mile Kinderopvang in 2022 in heel Nederland geïntroduceerd, waardoor nog meer jonge kinderen worden bereikt.

Meer weten over The Daily Mile? Kijk dan op www.thedailymile.nl

The Daily Mile is een initiatief van JOGG.

Bron van foto: Archief JOGG, jaar 2016