Sinds 1999 ondersteunt CO Foundation de lokale bevolking in Nigeria en Ghana met projecten op het gebied van gezondheidszorg, armoedebestrijding, educatie en jeugdwelzijn.

CO Foundation – CO staat voor Creating Opportunities – is de stichting Retourschip zeer dankbaar voor de ruime donaties die het heeft mogen ontvangen. Zo werd in 2012 in Zaria (Nigeria) een maternity kliniekje opgericht waar zwangere vrouwen met complicaties en pasgeboren baby’s gratis worden behandeld. Dankzij stichting Retourschip hebben tot op de dag van vandaag duizenden kansarme mensen in Noord-Nigeria toegang tot kwalitatief goede gezondheidszorg zonder daarvoor te hoeven betalen.

Een van de huidige projecten van CO Foundation is het Jeugdontwikkelingsproject in Ghana gericht op noodhulp (onderdak, voedsel en water), dagelijkse begeleiding, gezondheidszorg en onderwijs. Als onderdeel van dit project wordt in 2021/2022 mede dankzij stichting Retourschip een school gerenoveerd. Op deze lokale school wordt lesgegeven in combinatie met het aanleren van executieve functies.

Executieve functies zijn de vaardigheden in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is. Zwakke executieve functies komen in Nederland onder andere voor bij kinderen met ADHD, autisme en leerstoornissen. Bij de jeugd in Afrika ontbreken ze vrijwel volledig. Als je dus jongeren uit de armere lagen van de bevolking in een land als Ghana op een duurzame wijze wilt ontwikkelen, dan zul je onderwijs en begeleiding moeten regelen die beginnen bij het aanleren van bovenstaande vaardigheden. Dat is wat CO Foundation mede dankzij stichting Retourschip heeft kunnen initiëren.