De Lease Koe van Farm Friends

Een koe is in Afrika een kostbaar bezit. Zij zorgt voor voedsel en inkomen. Voor een kleine boer is het lenen van geld voor een nieuwe koe onbetaalbaar en vaak niet mogelijk. Daarom heeft Farm Friends twintig jaar geleden de Lease Koe bedacht. Via z’n lokale coöperatie krijgt de boer een drachtige Lease Koe. Zodra de koe melk gaat geven, wordt de aanschafwaarde via het melkgeld terugbetaald. Daar doen de meeste boeren twee jaar over. Na twee jaar zijn de koe en het kalfje eigendom van de boer. Het terugbetaalde geld wordt gebruikt voor de aanschaf van de volgende Lease Koe voor een andere boer. Zo worden giften en donaties tot in lengte van jaren gebruikt.

Na Tanzania en Ethiopië is Farm Friends nu actief in Zimbabwe. Daar wordt samengewerkt met een grote melkfabriek en een veefokbedrijf. De laatste zorgt voor Lease Koeien met een hogere melkafgifte dan de lokale koeien. Zo krijgt de boer meer melk voor dezelfde hoeveelheid werk. Onderdeel van het programma is voorlichting over voeding en verzorging. Daarnaast maakt een veearts onderdeel uit van het programma en zijn alle koeien verzekerd. Op die manier helpen we kleine boeren om zich te ontwikkelen tot boeren met een gezond blijvende toekomst voor bedrijf en gezin.