Stichting Eye Care Foundation

Eye Care Foundation werkt al meer dan drie decennia aan het voorkomen en genezen van vermijdbare blindheid en slechtziendheid in landen met lage inkomens in Azië en Afrika. Door het versterken van de lokale capaciteit door opleidingen mogelijk te maken, het verbeteren van de infrastructuur door het bouwen van oogklinieken en het doneren van oogheelkundige apparatuur, werkt de stichting aan duurzame oogzorg. De steun van Eye Care Foundation is gericht op de allerarmsten voor wie goede medische zorg onbereikbaar of onbetaalbaar is.

De ondersteuning is het meest succesvol als in deze regio’s netwerken van oogcentra ontstaan met goed opgeleid, lokaal personeel, vrijwilligers, geschikte apparatuur en goede huisvesting. Het doel is om met onze projectondersteuning deze netwerken te bevorderen. De netwerken moeten zich na verloop van tijd financieel en qua kennisniveau zelf in stand kunnen houden. Hierbij is inbedding in lokaal beleid van belang om de continuïteit en kwaliteit te waarborgen.

Rwanda Charity Eye Hospital (RCEH)

Het Rwanda Charity Eye Hospital (RCEH) werd in 2018 opgericht door oogarts dr. Piet Noë in de regio Kigali. Het particuliere ziekenhuis biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week, oogzorg aan alle Rwandese inwoners. Ook aan inwoners met een lage zorgverzekering. Sinds de opening van RCEH is het aantal patiënten en het aantal medewerkers sterk toegenomen. Vandaag de dag telt het ziekenhuis 66 medewerkers en worden er jaarlijks ruim 21.650 consultaties en 4.398 operaties uitgevoerd. In Rwanda blijft de noodzaak om de bestaande oogzorgdiensten uit te breiden groot. Met de snelgroeiende bevolking neemt de vraag naar oogzorg alleen maar toe. Het ziekenhuis leidt tevens oogprofessionals op, zodat oogzorg in het gehele land op een duurzame wijze wordt verbeterd.

Omdat de vraag naar behandelingen en opleidingsmogelijkheden blijft toenemen, zal RCEH de faciliteiten uitbreiden. Dankzij de steun van onder meer Stichting Retourschip kan het ziekenhuis een extra operatiekamer, verkoeverkamer, wachtkamer, anesthesiekamer, laserkamer, sterilisatiekamer en acht extra patiëntenkamers (incl. badkamer) toevoegen. Hierdoor kunnen op korte termijn nog meer mensen gebruik maken van de beschikbare oogzorgdiensten én kunnen er meer oogprofessionals worden opgeleid in RCEH.