KZA gaat har(d)t in actie voor het Ronald McDonald KinderFonds

Op 25 en 26 juni 2022 vondt de HomeRide, HomeRun en HomeWalk plaats. Honderden fietsers, hardlopers en wandelaars zetten zich in voor Ronald McDonald Huizen, huiskamers en vakantiehuizen. Drie teams van KZA gaan samen een unieke uitdaging aan:

• 1 team fietst 500 kilometer in 24 uur
  • 1 team rent 240 kilometer in 24 uur
  • 1 team wandelt 120 kilometer in 24 uur

KZA’ers zamelen geld in met hun deelname. Zo zorgen ze ervoor dat duizenden gezinnen jaarlijks in de Ronald McDonald Huizen kunnen verblijven en daardoor dichtbij hun zieke of zorgintensieve kind kunnen zijn.

Goed met elkaar en de wereld om ons heen omgaan vinden we belangrijk. We dragen graag op een praktische manier ons steentje bij aan de maatschappij waarin we samenleven en werken. Freek van Leeuwen is Business Leader bij KZA en initiatiefnemer van deze actie, hij vertelt:

“De laatste jaren sport ik steeds meer (hardlopen, fietsen, zwemmen). Nu ongeveer 5 keer per week. Ik doe dat primair om fit te blijven en fitter te worden. En niet onbelangrijk, omdat ik ervan geniet.

Tijdens het sporten was het al eens door mijn gedachten gegaan hoe mooi het zou zijn om iets te doen met alle inspanning en afgelegde kilometers. Toen ik in september 2021 een bericht van iemand las die samen met collega’s geld had ingezameld voor een goed doel, wist ik het… Ik wil dit ook samen met collega’s doen. ”

Unieke mogelijkheid

Ivo Rog en Jan Bertijn, twee sportievelingen, waren snel medestanders van Freek. Ivo loopt graag hard, Jan loopt ook hard en fietst daarnaast ook nog flink wat kilometers op zijn racefiets. Daarnaast heeft hij ervaring met de Roparun. Al gauw kwam het unieke concept van Ronald McDonald Kinderfonds in gedachten als passende mogelijkheid. Aan dit event kunnen alle KZA’ers een praktische bijdrage leveren, als sporter of begeleider.

Persoonlijke betrokkenheid en inzet

“Als je hoort dat je kind ziek is valt je wereld voor een aantal seconden stil. Er gaat van alles door je hoofd. Wat is een manier om dit samen met je gezin te doorstaan? Je zoekt naar steun, houvast maar ook comfort. “ Dit vertelt Ivo. Hij zet zich in omdat hij vindt dat ieder kind zich veilig moet kunnen voelen. “Hoe rot de situatie ook is, een gezin moet de mogelijkheid hebben om hier samen doorheen te komen. Ik vind dit vooral omdat ik dit zelf van dichtbij mee heb gemaakt en weet hoe de situatie is waar het gezin in terecht komt. Dat wij vanuit KZA kunnen bijdragen aan een betere situatie voor deze gezinnen, is voor mij reden genoeg om mee te doen aan dit evenement.”

Jan heeft geen moment getwijfeld en deelt: “Ik heb zelf een zoontje van 1,5 jaar en kan me goed voorstellen hoe graag je als ouders bij je kind wil zijn wanneer hij of zij ziek is. Je wil je kind altijd steunen en het Ronald McDonald Kinderfonds zorgt ervoor dat dit mogelijk is. Dat ik mij hiervoor kan inzetten door mijn hobby uit te voeren is voor mij een geweldige mogelijkheid.”

Het doel past ook goed bij het goede doel dat KZA ook al jaren steunt, Stichting de Regenboogboom. Ronald McDonald helpt om gezinnen dichtbij een ziek kind te laten zijn. Stichting de Regenboogboom helpt kinderen (en hun ouders) die plotseling te maken hebben met een grote uitdaging om hun eigen veerkracht aan te spreken om elke situatie aan te kunnen.