Dit jaar konden we mede dankzij een bijdrage van Stichting Retourschip weer nieuwe workshops aanbieden zoals de watertafel. Het is een maquette van een stad waarbij de leerlingen met een handpomp, huizenblokjes, sponzen en gieters spelenderwijs ervaren wat grote hoosbuien in een stad voor gevolg hebben en wat we aan wateroverlast kunnen doen.

Ieder jaar organiseert Stichting De Houten Haarlemmer voor maar liefst 1000 groep 7 scholieren de Scholendagen waarin leerlingen op speelse wijze kennismaken met milieubeheer en behoud (en wat je daar als 10 jarige aan kunt doen), circulaire economie en een scheut geschiedenis over het rijksmonument de Haarlemmerhout. Voor heel veel leerlingen zijn de Scholendagen een eerste kennismaking met bos en haar flora en fauna en de dieren in de stadsboerderij. Aan de hand van een speurtocht worden de kinderen uitgedaagd om zelf ideeën aan te dragen hoe ze meer duurzamer kunnen leven; stadsbos de Haarlemmerhout als groen leslokaal zonder dak.

Voor meer informatie over Stichting De Houten Haarlemmer: https://www.houtenhaarlemmer.nl/